Ajankohtaista

20.02.2023

Mitä on rakentamisen laatu meidän arjessamme?

Rakentamisen laatua voidaan arvioida monella eri tapaa. Rakennusteollisuus ry jakaa hyvän laadun ominaisuudet kolmeen:

  • Virheettömyys
  • Sujuva rakentamisprosessi
  • Onnistuneet asiakaskohtaamiset

Pohdin tässä blogissa, mitä rakentamisen laatu tarkoittaa meidän kohdallamme. Missä olemme onnistuneet, ja missä on edelleen parantamisen varaa. Monissa tapauksissa laatu syntyy paitsi eri osapuolten oman toiminnan onnistumisissa myös yhteistyön saumattomuudessa.

 

”Niissä kohdissa, jossa erityistä laatua vaaditaan, se pitää olla tiptop.”

 

Monenlaisia virheitä, joita välttää

Virheettömyyden osalta vaaranpaikkoja on erityyppisiä. Meidän kaikki rakentamisessa käytetyt osat valetaan betoniin, joten ylilaatukaan ei ole hyvä asia. Siinä tapauksessa tuhlaisimme asiakkaan ja meidän aikaa ja rahaa. Turha hiominen ei tällaisissa teräsosissa ole tarpeen, mutta niissä kohdissa, jossa erityistä laatua vaaditaan, se pitää olla tiptop. Esimerkiksi tietty hitsisaumavaatimus on olemassa, ja sen mukaisesti me toimimme.

Toinen virheettömyyden ulottuvuus liittyy hankintaan. On tärkeää, että pystymme myös sparraamaan ostajaa oikeiden osien löytämisessä. Ajoittain on tapauksia, että asiakas haluaa tilata epähuomiossa vääränkaltaisia osia. Silloin on tärkeää, että myyjämme pystyvät tarkistamaan asian ja tarjoamaan mahdollisesti paremmin soveltuvia osia tilaukseen. Se on asiantuntijuutta, jota asiakkaamme arvostavat.

 

”Joskus on parasta nostaa käsi pystyyn virheen merkiksi ja korjata moka mahdollisimman pian ja pienillä vaurioilla.”

 

Kolmas virheettömyyden osa-alue on inhimilliset virheet. Joskus käy vain niin, että lähetämme asiakkaalle vääriä osia. Silloin on parasta nostaa käsi pystyyn virheen merkiksi ja korjata moka mahdollisimman pian ja pienillä vaurioilla. Tällä osa-alueella olemme mielestäni parantaneet jatkuvasti, eikä virhelähetyksiä ole viime vuosina päässyt enää juuri syntymään.

 

Aikataulutus ja viestintä tekevät rakentamisesta sujuvaa

Keskeisin sujuvan rakentamisen avain on tietenkin se, että oikeat osat saapuvat oikeaan paikkaan ja vielä oikeaan aikaan. Tässä sekä sisäisellä että ulkoisella viestinnällä pystytään tekemään logistiikasta sujuvaa.

 

”Tiedotus muutoksista tehdään mahdollisimman pian, jotta muut osapuolet ehtivät reagoida uusiin aikatauluihin.”

 

Aina ajoittain viivästyksiä tulee, vaikka kuinka aikataulut olisivat tiedossa. Esimerkiksi materiaalien saatavuusongelmat voivat aiheuttaa ei-toivottuja viivästyksiä tuotannossa. Silloinkin on tärkeää, että tiedotus muutoksista tehdään mahdollisimman pian, jotta muut osapuolet ehtivät reagoida uusiin aikatauluihin.

 

Luottamus syntyy ihmisten välillä

Rakentamisessa on tärkeää myös ihmisten välinen toiminta ja kohtaamiset eri vaiheissa. Rakentamisprojektissa tulee lukuisia vaiheita – tarjous-, tilaus- ja työmaavaihe sekä loppuselvitys – joissa kommunikointi on tärkeää paitsi asiatasolla myös suhdetasolla luottamuksen rakentamisessa. Varsinaisen rakentamisen lisäksi pyrimme järjestämään myös tehdasvierailuita ja asiakaskäyntejä, joissa tietoa, taitoa ja tunnetta välittyy suuntaan ja toiseen.

 

Tatu Heiskanen on kone- ja tuotantotekniikan insinööri, IWE ja Anstarin HSEQ-päällikkö. Tatulla on seitsemän vuoden kokemus Anstarilla teräsrakenteiden valmistamisesta, työturvallisuudesta ja laatujohtamisesta. Laatupäällikön roolissa Tatulle on tietenkin laatuun liittyvät asiat prioriteettina yksi, mutta vastuullisuus ja yrityksen jatkuva kehittäminen vielä vastuullisemmaksi toimijaksi on myös lähellä sydäntä.

 

Tilaa uutiskirjeemme

ANSTAR NEWS

Anstar news on Anstarin asiakaslehti. Lataa viimeisin lehtemme PDF:nä.

Anstar news 1/2022

Anstar news 1/2021

Anstar news 1/2020

Anstar news 1/2019

Anstar news 1/2018

Seuraa meitä somessa